Jaarboek Steunpunt Ondernemen en Internationaal ondernemen

Grenzeloos ondernemen in Vlaanderen

De Vlaamse Regering wil de blik van onze bedrijven de volgende jaren nadrukkelijker over de grenzen richten. Ze ambieert in het kader van ViA en het Pact 2020 meer exporterende kmo’s, terugwinnen van het verloren marktaandeel, toenemende export naar de groeilanden en extra buitenlandse investeringen.

Het Steunpunt Ondernemen en Internationaal Ondernemen (STOIO) bracht in die context dit jaar een waardevol jaarboek uit. Grenzeloos ondernemen in Vlaanderen is een boek vol informatie en wetenschappelijke inzichten op de internationalisering van de Vlaamse economie.

Belangrijke inzichten over internationalisering

Het jaarboek kijkt in twee richtingen: hoe is de Vlaamse economie in het buitenland ingebed, en hoe zit het met de buitenlandse aanwezigheid in onze regio? Verder geeft het een grondige analyse van de export van onze ondernemingen, van de attractiviteit van Vlaanderen voor investeerders en van de effecten van een buitenlandse overname op onze bedrijven. Het boek besteedt ook aandacht aan het belang van internationale samenwerkingsverbanden.

Het jaarboek sluit af met beleidsvoorstellen voor verdere internationalisering.

Voorstelling op 14 februari 2011

Bij de voorstelling van het jaarboek op 14 februari door prof. dr. Sophie Manigart, lichtte Koen Allaert het investeringsbeleid van Flanders Investment & Trade toe. Hij verduidelijkte ook het internationale toekomstbeleid van Kris Peeters. Daarnaast zorgde een geanimeerde paneldiscussie met Luc Luwel (VOKA), Gijs Kooken (UNIZO), Jürgen Ingels (Clear2Pay) en Gabriël Fehervari (Alfacam) voor extra praktijkinzichten over internationaal ondernemen.

Lees het volledige jaarboek op de website van STOIO

Addthis share knop

Lees meer op de website van STOIO, www.ondernemerschap.be

website ontwikkeld door Savant Media