EWI Jaarverslag 2011

Vlaanderen en de Europa-2020-strategie

De Europese Commissie publiceerde in maart 2010 de opvolger van de Lissabonstrategie voor groei en jobs. Deze ‘EU-2020-strategie’ is gebaseerd op 3 hoofdlijnen die nauw samenhangen: slimme groei, duurzame groei, inclusieve groei.

Een en ander wordt geconcretiseerd in vijf cijfermatige doelstellingen (waaronder O&O-uitgaven / BBP = 3%) en zeven kerninitiatieven, ‘vlaggenschepen’ genaamd. Twee ervan - Innovatie-Unie en Industriebeleid in een tijd van mondialisering – hebben rechtstreeks betrekking op ons beleidsdomein.

België legde in het voorjaar van 2011 definitieve cijferdoelstellingen vast en diende een nationaal hervormingsprogramma (NHP) EU2020 in. Ook Vlaanderen stelt een eigen hervormingsprogramma (VHP) op, verzekert een inbreng in de Belgische rapportering en neemt deel aan de jaarlijkse ontmoeting tussen België en de Europese Commissie. Daarnaast is het ook betrokken bij het Lisbon Monitoring Platform van het Comité van de Regio’s.

Op EU-niveau dienen de lidstaten hun NHP EU2020 gelijktijdig in met het opvolgrapport van de doelstellingen van het Stabiliteits- en Groeipact. Dit laatste is vooral macro-economisch van opzet. Door de opeenvolgende crisissen kreeg het meer belang en aandacht. De monitoring van de lidstaten door de Commissie is daardoor verscherpt, met name door een reeks afspraken binnen de Annual Growth Survey, het Euro Plus Pact en de landspecifieke aanbevelingen.

Ons beleidsdomein is het enige van de Vlaamse overheid dat gevat wordt door twee belangrijke onderdelen van de EU2020: het beleid rond ondernemerschap en industrie en rond onderzoek en innovatie. De voorbereiding en opvolging ervan vergt dus een aanzienlijke inspanning. Onze thema’s en doelstellingen werden opgenomen in hoofdstuk 3 van het VHP en kort vermeld in het NHP. Concreet betreffen zij de competitieve en duurzame economie:

Een ambitieuze strategie voor O&O en innovatie:

  1. Doorbraken realiseren in onderzoek en innovatie door het focussen van innovatiestrategieën en een krachtenbundeling rond speerpuntdomeinen;
  2. Transformatie van de Vlaamse economie versnellen door hogere innovatiekracht;
  3. Vlaanderen positioneren als een sterke, internationale, netwerkregio voor onderzoek en innovatie;
  4. De fundamenten van de kennisbasis versterken en maximaal aanwenden;
  5. Resultaatswinsten van het onderzoeks- en innovatiesysteem realiseren door verbeterende impact, verhoogde efficiëntie, en toenemende middelen.

Het ondernemings- en consumentenklimaat verbeteren en de industriële basis verduurzamen:

  1. Bedrijven door de crisis helpen;
  2. Meer en sterkere ondernemers ondersteunen;
  3. Meer groeiende ondernemingen kansen geven;
  4. Een groenere economie realiseren;
  5. De ontwikkeling versterken van een meer innovatieve en kennisintensieve economie;
  6. Instrumenten aanreiken die bedrijfsinvesteringen mogelijk maken;
  7. Komen tot een efficiëntere dienstverlening van de overheid voor de maatschappij in het algemeen en het bedrijfsleven in het bijzonder;
  8. Een ruimtelijk beleidsplan Vlaanderen voor een competitieve economie vorm geven.

Het hoofdstuk over de milieu- en energiedoelstellingen als hefbomen naar een groene economie vermeldt verder nog een reeks EWI initiatieven voor vergroening en energie-efficiëntie.

Dit artikel is gelinkt aan de strategische doelstelling:

  • Vlaanderen internationaal op de kaart zetten op het vlak van onderzoek en innovatie