EWI Jaarverslag 2011

Bevraging communicatie

Onze communicatie geëvalueerd

Communicatie is een taak die nooit af is. Om onze communicatieve activiteiten te evalueren en verbeteren deden we een beroep op een onafhankelijk onderzoeksbureau. Uit dit onderzoek kwamen enkele belangrijke resultaten en leerpunten naar voor:

1. Onze contacten en relaties zijn in grote mate op de hoogte van onze kerntaken. Ze kennen EWI voornamelijk via collega’s of professionele relaties (mond-tot-mond 48%) en via persoonlijk contact (35%). In 2012 willen we de EWI-medewerkers actiever betrekken om de EWI communicatiekanalen intensiever te gaan gebruiken als bron of verwijzing in hun contacten.

2. Wie bij EWI aanklopt gaat vooral op zoek naar studies, adviezen en rapporten en dan meer specifiek naar kerncijfers, statistieken en indicatoren over economie, wetenschap en innovatie in Vlaanderen. Nieuwsberichten en events worden geraadpleegd, maar vormen niet de belangrijkste trekpleister. De website www.ewi-vlaanderen.be en het EWI-Review magazine zijn de best gekende publicatiekanalen van het departement; de EWI-focus workshops zijn relatief onbekend. Hieruit leren we dat we ons in 2012 nog meer moeten focussen op ontsluiting van cijfermateriaal en analyses over economie, wetenschap en innovatie in Vlaanderen.

Hoe ver staat EWI met haar online communicatie?

Bijna 6 op 10 respondenten (58%) kent de de EWI website. De aangeboden informatie komt geloofwaardig en betrouwbaar over, maar er is zeker nog ruimte voor aanpassingen en verbeteringen qua aanbod van informatie en de structuur.

De elektronische nieuwsbrief van EWI is bij 1 op 3 van de ondervraagden bekend. Ook deze wordt positief gekwalificeerd op vlak van geloofwaardigheid en betrouwbaarheid, maar matig wat lay-out en structuur betreft.

Het departement EWI zette in 2011 haar eerste stapjes in de social media. De @departement_EWI twitteraccount en het LinkedInprofiel bereiken een nieuw geïnteresseerd publiek.

In 2012 willen we dan ook volledig verder inzetten op online communicatie. Laat ons zeker weten wat je momenteel mist in de communicatie of hoe we ons kunnen verbeteren!

En het EWI-Review magazine?

Bijna de helft (44%) van de ondervraagden kent het EWI-Review magazine en evalueert het zeer positief qua vorm, aanpak en gepresenteerde informatie. 

De EWI-Review was het 4-maandelijkse magazine van het Departement EWI. In elk nummer kwam een actueel thema aan bod en lieten we naast eigen medewerkers ook externe experts en ervaringsdeskundigen aan het woord. In 2011 (jaargang 4) verscheen het laatste nummer: “EWI-Review 12 | Wie durft nog te ondernemen?”

Het onderzoek wees uit dat we in de toekomst naar een nieuw en meer toekomstgericht alternatief op zoek moeten gaan. Ondanks een algemene positieve evaluatie werd de uitgave van de EWI-Review dus definitief stopgezet. De voorbije twaalf nummers blijven online doorbladerbaar en kunt u downloaden op de webstek van EWI-Review. Zolang de voorraad strekt kan u ook nog een papieren versie aanvragen.

Hoe gaan we nu verder?

In de toekomst zullen we ons nog meer klantgericht opstellen en ons concentreren op de noden van de gebruikers: meer aandacht voor betrouwbare, recente cijfers en analyses over E, W en I in Vlaanderen.

Dit artikel is gelinkt aan de strategische doelstelling:

  • Zich ontwikkelen als kenniscentrum binnen de Vlaamse overheid voor het leveren en inzetten van inzichten inzake economie, ondernemerschap, wetenschappelijk onderzoek en innovatie